perioral-dermatit magen
Perioral dermatit

PERIORAL DERMATIT

Diagnosen perioral dermatit får man om man har rodnad och utslag kring munnen, från näsan ner och på hakan. Denna hudsjukdom uppstår utan konkret anledning men kan förvärras av parfymerade produkter, peelingar och mycket smink. Man rekommenderar att man undviker parfymerade produkter, peelingar, kortison och feta krämer. Man behandlar PD med antibiotika. PD kan även uppstå kring ögonen. Läs mer om det i avsnittet eksem/rodnad ögonlock.

Denna hudåkomma är en reaktion på en stressad kropp. Stress innefattar näringsbrister, infektioner (virus, svamp, parasiter eller bakterier) och/eller inflammationer, ökad utsöndring av stresshormoner på grund av plötslig chock eller oro som orsakar en försurning av kroppen och belastar dina njurar. För att stötta kroppen finns det anti-stress anpassade kosttillskott för att sänka stressen och skapa förutsättning för läkning.

Om problemet uppkommit och funnits under längre tid kan det även bero på en låggradig inflammation orsakad av näringsbrister och/eller en infektion i kroppen, vanligtvis orsakad av mycket raffinerad kost som mjöl, socker och alkohol. I detta fall rekommenderas att göra en anti-svampbehandling alternativt göra en hårmineral-analys för att se hela bilden.
Läs mer om hårmineral-analys under fliken ANALYSER, där kan du även beställa din analys.

Perioral dermatit bör inte behandlas på klinik men det går bra att boka 15 minuters konsultation för vidare hjälp med behandling.

Gör så lite som möjligt vid denna typ av hudproblem. Huden behöver lugnande och rodnads-dämpande produkter. Vi kan rekommendera följande:

• Sensicure/Rosacure-serien från SYNCHROLINE
  • Sooth-serien från TEBISKIN