fbpx

Vitamin-och mineralskolan Avsnitt 1


Joyful woman enjoying the freedom of the beach standing with open arms and a happy smile looking up towards the sky

Är du intresserad av att veta mer om hur vitaminer och mineraler påverkar oss, och hur det visar sig om vi har för lite eller för mycket. Det kan vara en vägledande förklaring till varför du mår som du gör, utan att vara sjuk eller fått någon diagnos. När man har obalanser mellan näringsämnen kan man må väldigt dåligt och därför tänkte jag berätta lite mer om deras viktiga funktion i kroppen.

Eftersom jag främst behandlar olika typer av hudproblem, tänkte jag börja med att prata om de näringsämnen som är viktiga för en frisk hud. Det är samma näringsämne som våra slemhinnor behöver för att fungera normalt som ett organ och därför påverkas huden mycket när våra slemhinnor, speciellt i mage och tarm, inte mår bra.

Ett av dessa näringsämne är det fettlösliga vitaminet D, eller rättare sagt hormonet. Detta vitamin heter även kolecalciferol.

D-vitamin bildas i huden av omättat fett vid ljusexponering och sedan absorberas genom huden till blodet. Sommartid behöver vi ljusa nordbor utsätta vår kropp 20-30 minuter i solen för att bilda tillräckligt med D-vitamin. Om man har en mörkare hudfärg, behöver man flera timmar för att ljuset ska ge samma effekt. På månaderna när du inte har tillräckligt stark sol, behöver vi ta D-vitamin som tillskott. Alla behöver tillskott av vitamin D. Det finns inte tillräckligt med D-vitamin i vår kost. Rekommenderad daglig dos för vuxna är 2500-5000 IE (internationell enhet). Ju äldre man är, ju högre doser behöver man ta, för upptaget minskar med åldern.

D-vitamin förbättrar upptag och användning av kalcium och fosfor (mineral som kroppen utvinner från protein). Alla dessa tre är avgörande för ben-och tandbildningen. D-vitaminet bidrar även till att upprätthålla ett stabilt nervsystem och normala hjärtslag. det reglerar immunförsvaret och motverkar utvecklingen av autoimmuna sjukdomar. Den ger ett positivt skydd på blodtrycket, hjärt-och kärlsystemet och motverkar depression. Den är väsentlig i sköldkörtelns funktion och produktion av hormonet tyroxin.

D-vitamin är också viktig för hudens, men även slemhinnornas genomsläpplighet. Brist på D-vitamin kan ge nedsatta funktioner i hud och slemhinna vilket kan leda till att barriären minskar och dåliga bakterier, virus och svamp kan släppas igenom.

Solen är den bästa källan till D-vitamin. Försök att utsätta din hud för sol lite varje dag, istället för långa perioder med risk för brännskador. Skuggan utomhus fungerar också alldeles utmärkt, men då behöver du vara där längre tid. Det är så jag njuter av mina somrar och semester-resor utomlands.

När är det då lämpligt att ta X-tra D-vitamin?

  1. vid depression och trötthet
  2. benskörhet
  3. känsliga slemhinnor och hud
  4. tandproblem
  5. nedsatt syn
  6. vid mycket stress
  7. hormonella obalanser
  8. orolig och sömnbesvär
  9. alla typer av hudproblem

Nina Jonasson, din hud-och näringsterapeut