kanslig-hy-rosacea_av-hudv
Rosacea/känslig hy

ROSACEA/KÄNSLIG HY

Inom sjukvården är diagnosen rosacea en kronisk inflammatorisk hudsjukdom. Även som med akne är antibiotika och ibland isotretionin en vanlig behandling, beroende på hur mycket pustler som är inblandade. Det finns receptfria hudvårdsprodukter som rekommenderas. De uppmanar även till att undvika viss kost/dryck som kan stimulera en ökad rodnad och inflammation.

Rosacea är inte en kronisk hudsjukdom, det är ett tillstånd i huden orsakad av en inflammation som kommer inifrån. Om du fått diagnosen rosacea eller har känslig hy med rodnader och/eller ytliga blodkärl grundar sig symtomen på en inflammatorisk process i kroppen orsakad av bakterier, virus, svamp, tungmetaller och/eller näringsbrister. Det finns även näringsämnen som, när de finns i för stor omfattning i våra celler,  kan orsaka rodnad och dermatit (inflammatoriskt hudtillstånd). Den inflammatoriska processen pågår oftast i magen och påverkas därför starkt av vad du äter och dricker. Vid inflammatoriska processer i kroppen påverkas immunförsvaret och den goda bakterie-floran blir nedsatt. Det gör att man ofta även har matsmältningsproblem och utvecklar reaktioner på kost. Livsstilen med mycket stress påverkar och har försurande effekter på vår vävnad, vilket kan öka utvecklingen av luftburna allergier. Söt-sug och blodsockerobalanser är också ett tecken på låggradig inflammation.
Denna typ av hudproblem behandlas effektivt genom att ta reda på var inflammationen kommer ifrån och det ser vi genom en hårmineral-analys.

Hårmineral-analysen kan du läsa mer om under ANALYSER och du kan även beställa din analys där.

Det varierar från person till person om det är lämpligt att behandla en hud med rosacea på klinik. Om huden är väldigt inflammerad och röd kan det vara bättre att låta bli och endast till en början behandla inifrån. Ytliga blodkärl och/eller lite rodnad hud kan behandlas med följande behandlingar:

• Ansiktsbehandling avsedd för känslig hud
  • Dermapen4 – läs mer under avancerade behandlingar
  • IPL – ljusbehandling

Även här beror det på i vilken fas huden är för bästa hudvård men det viktiga är att huden får fukt och behandlas med lugnande produkter. Följande produkter kan vi rekommendera:

• Sensicure/rosacure-serien från SYNCHROLINE
  • Sooth-serien från TEBISKIN