pityriasis versicolor
Svampinfektioner

SVAMPINFEKTIONER/SEBORROISK DERMATIT

Svampinfektioner på huden behandlas med lokala mjällschampo alternativt med receptfria eller receptbelagda läkemedel avsedda för svampinfektioner. Utanpå-behandlingar behandlar svampinfektionen lokalt. Läkemedel kan vara effektiva men motverkar inte att svampinfektionen kommer tillbaka.

Svampinfektioner på huden orsakas av en svampinfektion som ursprungligen startats i tarmen och spridit sig till andra organ. En svampinfektion kan uppstå av flera olika bakomliggande orsaker, de vanligaste är:
– Antibiotika-behandling
– Raffinerad kost, främst mjöl och socker
– Läkemedel och p-piller, hormon-spiral och koppar-spiral
– Högt koppar i dricksvattnet
– Näringsbrister
– Nedsatt bakterie-flora
– Nedsatt saltsyra-produktion
– Stress
– Mögelhus

För att framgångsrikt behandla en svampinfektion behöver man titta på alla de bakomliggande orsaker som kan lett till infektionen. Kosten, livsstilen och användandet av läkemedel/hormoner, matsmältningen och eventuella miljöer man rör sig i som kan vara angripna av mögel.
En svampinfektion påverkar inte bara kroppen fysiskt utan kan även ge mental förändringar som humörsvängningar, trötthet, blodsocker-obalanser, söt-sug, huvudvärk, koncentrationssvårigheter och gråtattacker.

Kontakta Hudkliniken för hjälp med anti-svampbehandling.

BEHANDLINGSMÖJLIGHETER KLINIK

Svampinfektioner behandlas oftast inte på klinik. Har du fot/nagelsvamp kanske du besökt en fot-terapeut för hjälp. Behandlingen är densamma men nagelsvamp tar längre tid och kräver mer tålamod eftersom de växer så sakta.