Eksem/mycket torr hud

Eksem
& mycket torr hud

EKSEM & MYCKET TORR HUD

Det finns flera olika typer av diagnos på eksem men alla orsakas av en inflammation i huden som gör den torr, röd och kliande.
– Seborroiskt eksem
– Atopiskt eksem
– Kontakteksem

Inom sjukvården vet man inte varför eksem uppstår och behandlingarna består ofta av kortison och feta krämer. Dessa behandlingar är tillfälliga och ger ingen bestående effekt och orsaken till problemen kan endast stöttas genom allergitester framförallt vid kontakteksem. Man ser också samband mellan seborroiskt eksem (främst i hårbotten och ögonbryn) och svampinfektion. Detta behandlar man med mjällschampo och/eller svampmedel för huden, vilka endast behandlar detta problem lokalt.

Eksem är ett hudproblem som kan bero på många orsaker, men alla är behandlingsbara.
Vanlig orsak är att näringstillgången i huden är nedsatt och gör att huden inte kan fungera optimalt som organ. Huden är nära besläktad med våra slemhinnor och om vi har problem med matsmältningen eller en pågående inflammation i matsmältningskanalen orsakar detta också eksem. Det är även vanligt att personer med eksem har luftburna allergier och/eller kostrelaterade allergier på grund av påverkade slemhinnor.
Eksem som orsakas av en svamp måste behandlas inifrån, det hjälper inte att endast behandla huden. Vi erbjuder svamp-behandling för bästa effekt och resultat.

Det finns även näringsämnen som kan orsaka torr hud och har man då för mycket av ett näringsämne kan detta skapa oförmåga för hudcellerna att fungera som ett organ. I varje cell är näringsbalansen avgörande för god funktion.
För att hitta orsaken till dina eksem och läka dem gör vi en hårmineral-analys.
Du kan läsa mer om hårmineral-analysen under ANALYSER, där kan du även beställa din analys.

Torr hud i ansiktet kan förbättras genom att göra fuktbehandlingar på klinik, även vissa kemiska peels kan hjälpa till att förbättra en torr hy. Läs mer om behandlingar under ”skönhetsbehandlingar” alternativt ”avancerade hudbehandlingar”.

Produkter som innehåller mycket fukt och eller goda fettsyror är bra för en torr hy. Alternativ som vi erbjuder är:

• Hydratime/Nutritime/Sensicure-serien från SYNCHROLINE
  • Fukt-serien från TEBISKIN