pigment_av-hudv
Pigment och kärl

När vi solar blir vi jämnt och fint bruna på huden. Om pigmenteringen blir ojämn eller delvis stannar kvar har vi fått pigmentförändringar.  Pigmentförändringar kan komma av många kemiska obalanser i kroppen och vanliga orsaker är läkemedel, p-piller, hormoner, svampinfektioner och näringsobalanser. Att äldre människor får pigmentfläckar i ansiktet och på händerna ser vi som normalt, det sker oxidations-processer i huden när vi åldras. Det går att motverka denna oxidativa process, främst genom att optimera näringsintaget. C-vitamin är ett näringsämne som är viktig i denna process.

Det går att ta bort de flesta pigmentförändringar med bland annat laser/fpl men för att motverka att de kommer tillbaka kan man behöva förändra sin kost/livsstil, intag av läkemedel med mera och ta kosttillskott.

Bortfall av pigment (vitiligo) är ovanligt men förekommer och den främsta orsaken är stress av något slag. I dessa fall rekommenderar jag att göra Hårmineral-analys, se analyser.

Kärl

Ytliga blodkärl i ansikte eller på kroppen kan ganska enkelt tas bort med Fpl (ljusbehandling). Vid behandlingen får huden inte vara inflammerad. är huden inflammerad så får vi behandla inflammationen först med hjälp av kosttillskott, se rosacea/känslig hy.

Oftast behövs 2-4 behandlingar i ansiktet med 2-3 veckors mellanrum. På kroppen kan det behövas fler behandlingar beroende var på kroppen kärlen finns. Körsbärs-hemangiom är små runda och röda fläckar på huden. Även de är ganska lätta att ta bort med Fpl. Vid behandlingstillfället får man ej ha solat på 4-6 veckor. Man får heller inte äta antibiotika, kortison eller smärtstillande.