akne_av-hudv
Akne/fet & oren

AKNE, FET OCH OREN HY MED ELLER UTAN INFLAMMATIONER

Akne räknas inom sjukvården som en bakteriell hudsjukdom och behandlas vanligen med antibiotika där tetracyklin är det vanligaste. Tetracyklin motverkar att bakterier förökar sig och har inte någon avdödande effekt. Väldigt många som tar denna antibiotika under längre tid får mycket biverkningar som matsmältningsproblem, nedsatt immunförsvar och utvecklar även överkänslighet mot vissa livsmedel. Detta beror på att även de goda bakterierna i våra tarmen är blir negativt påverkade och kan inte förutsätta en god matsmältning. Detta gynnar även svamp-och virusinfektioner.

Ett annat vanligt läkemedel mot akne är Isotretionin. Den aktiva substansen i detta läkemedel är syntetiskt A-vitamin. A-vitamin är viktigt för att huden som organ ska fungera optimalt och dess närvara i kroppen är avgörande för att zink ska tas upp, vilket också är ett viktigt näringsämne för huden. Biverkningarna är svåra på grund av att det är syntetiskt och dessutom giftigt i stora doser och därmed påverkar levern negativt.

Akne är ett symtom på att någonting i kroppen inte fungerar optimalt vilket leder till nedsatta funktioner i huden och att kroppen  behöver huden för att göra sig av med gifter. Huden är ett av våra viktiga avgiftningsorgan tillsammans med tarmen, lungorna, levern och njurarna. Det som kan påverka kroppen negativt och skapa ökade mängder gifter är:

1. Näringsfattig och raffinerad kost
2. Stress
3. Tungmetaller/alkohol/tobak
4. Näringsbrister/obalanser
5. Hormonell obalans
6. Tillsatser och miljögifter i maten
7. Läkemedel/p-piller
8. Svamp/virus/bakterieinfektion

BEHANDLINGSMÖJLIGHETER

För att hitta orsaken till akne behöver man se över alla dessa aspekter. Det är inte bara bakterier som skapar infektioner och inflammationer i kroppen. Vår lösning för att hitta orsaken till akne och lösa problemet långsiktigt är att främst utvärdera vilken typ av behandling som skulle passa dig.

I de flesta fall rekommenderas en hårmineral-analys. Den visar vilka näringsämnen som finns i våra hudceller och ger en insikt i alla kroppens viktiga funktioner som matsmältning, binjurar och sköldkörtel, balansen mellan bakterier, virus och svamp och den hormonella balansen. Detta gör att vi kan skräddarsy din behandling och uppnå fantastiska resultat som är hållbara utan biverkningar. Hårmineral-analys kan du beställa under fliken analyser.

Om man ser tydliga tecken på att det är en svampinfektion som ligger till grund för hudproblemet kan man börja med att göra en anti-svampbehandling. Kontakta Nina på Hudkliniken för mer information.

De behandlingar som kan vara till nytta vid akne och/eller oren hy är följande behandlingar:

• porrengöring
  • kemiska peels – enerpeel

Läs mer om dessa under avancerade hud-behandlingar.

Vi har flera olika förslag på produkter när det gäller denna typ av hudproblem.

Fet och oren hy:

• Aknicare-serien från SYNCHROLINE