pigment_av-hudv
Hyperpigmentering

HYPERPIGMENTERING/MELASMA

Hyperpigmenteringar eller överskott av pigment förklaras med ökad solexponering eller solskada. Inom sjukvården behandlar man inte detta. Man rekommenderar att använda hög solskyddsfaktor. Kallas även lentigo solaris.

• NÄRINGSMEDICINSK/FUNKTIONSMEDICINSK ASPEKT

Överskott av pigment i huden som bero på flera olika faktorer. De vanligaste är:
– Näringsobalanser, framförallt de näringsämnena som är inblandade i bildandet av våra könshormoner östrogen och progesteron
– Svampinfektion orsakad av näringsobalanser, antibiotika, p-piller, koppar-spiral eller andra hormonella läkemedel, högt intag av socker
– Graviditet, kroppen förändrar näringsupptaget under den senare delen av graviditeten vilket ofta leder till ökad pigmentering
– Näringsbrist och/eller inflammatoriska processer
– Boende i mögelhus

Personer med hyperpigmentering kan även må sämre fysiskt men även mentalt på grund av denna obalans i kroppen. Näringsämnen påverkar våra mentala funktioner och obalanser ger sämre mående och energi.

Alla dessa bakomliggande orsaker kan man behandla näringsmässigt med hjälp av kosttillskott, förändrad kost och även ibland livsstil. Det hjälper oftast inte att använda hög solskyddsfaktor, fläckarna uppkommer ändå och det beror på att detta melanin stimuleras näringsmässigt. För att balansera och återställa huden till normal och jämn pigmentering finns det två alternativ, en antisvampbehandling eller en hårmineral-analys. Mer om hårmineral-analys kan du läsa under fliken ANALYSER och där kan du även beställa din analys.

Vill du ha hjälp med anti-svampbehandling, kontakta Hudkliniken.

Hyperpigmenteringar som är aktiva och ”blossande” bör aldrig behandlas på klinik. Börja med den inre balansen för att sedan gå vidare med den yttre om det fortfarande är ett problem.

Vill du få hjälp med vilken behandling som passar dig bäst, boka en 15 minuters konsultation.