D-vitamin är ett hormon

Godmorgon vänner!

Tänkte berätta lite om hur viktigt D-vitaminet är och att det faktiskt också är ett hormon. Alla celler i kroppen är i behov av D-vitamin och brist på detta vitamin kan ge både fysiska och psykiska problem. När du solar i juni-augusti i Sverige laddar du kroppen med D-vitamin (om du inte har starkt solskydd) och på 20-30 minuter har kroppen bildat runt 10.000 IE som lagras i vår fettvävnad. När du slutat sola räcker lagret i ca 3 veckor sen behöver du sola på nytt eller ta tillskott. Rekommenderat intag för en vuxen under vinterhalvåret är 3-5000 IE för att må optimalt bra. Tar man mindre än det kan brist uppstå. Ett barn 8- 12 år kan ta hälften och under 8 år enligt vad som rekommenderas på burken (eftersom jag inte får ge rekommendationer till barn under 8).

D-vitamin finns också i fet fisk och lite i mejeriprodukter men det är ju inte alla som tål. Omega 3 tillskott kan också innehålla D-vitamin och det är en fantastisk mix av nyttigheter eftersom vi i väst-världen även behöver x-tra omega 3 för att optimera vår fettsyra-balans. Omega 3 fettsyror gör blodet tunnflytande, motverkar högt blodtryck, balanserar kolesterolet och gör våra celler smidiga. Har du torr hud är detta ett måste!!!D-vitamin och omega 3 motverkar även inflammation och det är grunden i alla sjukdomar.

D-vitaminbrist ger trötthet, nedsatt psykiskt mående och ett nedsatt immunförsvar. Du har allt att vinna genom att boosta kroppen med detta from nu så att du orkar genom hela vintern. Man har sett att alla med kroniska sjukdomar och cancer har brist på D-vitamin och att stora doser D-vitamin gör att de med kroniska sjukdomar mår bättre.

Du kan köpa D-vitamin på Hudkliniken. Flytande (vegan) och kapselform. Även omega 3 med D-vitamin finns, hjärtligt välkommen!

Ha en alldeles underbar dag <3

Nina